Documents- [Bibliography Selection]

FOR FULL BIBLIOGRAPHY PLEASE DOWNLOAD ARTIST'S DOSSIER.

 

2008

Zayas-Bazan-Bacon-Nibert, «Arriba! Comunicación y Cultura», Pearson Prentice Hall, NJ (ISBN:0132223279).

 

2007

Dr. Mercedes Trelles,«María de Mater O'Neill: nuevas interpretaciones de su obra»,La Revista, El Nuevo Día, San Juan, Puerto Rico, domingo, 25 de marzo de 2007
Dr. Elaine A. King,«Mutiny along an ingenious path»,Catalogue essay, «Artist Interrupted: Selected Works by María de Mater O'Neill From Post to After, 1983-2006», Museo de Arte de Puerto Rico, February 2 - April 22, 2007
Dr. Elaine A. King and Dr.Mara Negrón,«Artist Interrupted: Selected Works by María de Mater O'Neill From Post to After, 1983-2006»,exhibition catalogue, Museo de Arte de Puerto Rico, February 2 - April 22, 2007, (ISBN 0-9770791-2-0).

 

2006

María de Mater O'Neill, «Auto contemplación: Autorretratos en pintura», Guided tour about self-portraits, June 21, 2006, Museo de Historia, Antropología y Arte, Universidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras. For audio go to Documents- [Selection of audios].
María de Mater O'Neill, «¿Porqué el performances?», lecture, January 25, 2006, Facultad Estudios Generales, Departamento de Humanidades, Universidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras. For audio go to Documents- [Selection of audios].
María de Mater O'Neill, «Colectivos de artistas», Round Table , Museo de Arte Contemporáneo de Puerto Rico, Wednesday, February 8, 2006. For audio go to Documents- [Selection of audios].

 

2005

Dr. Elaine King, «From Post to After», Artes en Santo Domingo (July-Sept), pgs. 79-84.
Larissa Vázquez Zapata, «Perdida en la selva», Sunday, August 7 of 2005, El Nuevo Día, Revista Domingo [full text on artist's Dossier].

 

2004

Entry by Tatiana de la Tierra, «Homosexuality, Female», «Encyclopedia Latina: History, Culture, Society», Grolier Publishing, Grolier, Inc., Danbury, CT.

 

2003

«Arte Contemporáneo de Puerto Rico», CD Rom, Museo de Arte Contemporáneo de Puerto Rico.

 

2002

Edited by Thomas Riggs and Mariko Fujinaka, «St. James Guide to Hispanic Artists», St.James Press, Farmington Hills, Michigan.
Yolanda Martínez-San Miguel, «Caribe Two Ways, Cultura de la imigración en el Caribe insular hispánico», Ediciones Callejón.

 

2001

Myrna Rivas Nina, «30 Voces: Mes de las Humanidades: Reflexiones a Punta de Pincel», El Nuevo Día (El País), October 23, Puerto Rico [full text on artist's Dossier].
Luisita López Torregrosa, «Puerto Rican Art Moves Outward, and More Inward», Art and Leisure, Art, The New York Times, Sunday edition, March 11.
Dr. Mara Negrón, «¿Ver con sus propios ojos una ciudad deseada?», Edición especial, Revista Cupey, Vol.XV-XVI, Universidad Metropolitana, Río Piedras 2001-2002.
Mariana García, «Mari Mater O'Neill», Revista Noctámbulo, February.
Ivette Romero-Cesareo, «Explosions of Color: Responses to AIDS and Homophobia in Puerto Rican Visual Arts», Department of Modern Languages, Marist College. This work-in-progress was presented at the conference (RE)THINKING CARIBBEAN CULTURE held at the University of Barbados, Cave Hill Campus, Barbados, June 5-7, 2001 [full text on artist's Dossier].

 

2000

Rudi C. Bleys, «Images of Ambiente: Homotextuality and Latin American Art 1810-today», Continuum Press, London.
Myrna Guerrero, «Del intimismo a la denucia. Mujeres artistas caribeñas del final del siglo XX», «El caribe, ámbito de todos, XVII Concurso de Arte», exhibition catalogue of Eduardo León Jimenez, Santo Domingo.
Dr. Pedro Reina, «Fin de Juego o la transformación de la imagen como denuncia», Lecture read in «Coloquio Violencias a la cultura, violencias en la cultura», Taller del Discurso Analítico, Facultad de Ciencias Sociales, UPR Río Piedras, May 19 of 2000 [full text on artist's Dossier].
Manuel Alvarez Lezama, «News & Views», ArtNexus No. 37 - Aug 2000 [full text on artist's Dossier].

 

1999

Eneid Routté, «Conversando con nuestros artistas», Museo de Arte Contemporáneo de Puerto Rico.
Chiara Merino Pérez, «Propuesta pictórica de Mari Mater O'Neill», El cuarto del Quenepón.

 

1998

Haydeé Venegas, «Arte Puertorriqueño de cara al milenio: de la búsqueda al travestismo», Lecture read in «Exclusión, fragmentación y paraiso, Caribe insular», exhibition catalogue, Museo Extremeño e Iberoamericano de Arte Contemporáneo, España, June 19 to September 25 1998.
Marimar Benítez, «Neurotic imperatives: contemporary art from Puerto Rico», Art Journal, «98 cien años después», Generalita Valenciana, España, December 22 of 1998.

 

1997

Dwight García, «1980-90 (más o menos). Comentarios preliminares (acerca de los artistas de la década 80 y un poco del 90)», «Puerto Rico, Arte e Identidad», Hermandad de Artistas Gráficos, Universidad de Puerto Rico, pgs. 343-344.
Veerle Poupeye, «Caribbean Art», Thames & Hudson, NY.

 

1995

Olga Nolla and Sonia Cabanilla, «Entrevista a Mari Mater O'Neill», Revista Cupey, vol.XII, Universidad Metropolitana, Río Piedras.
Eneid Routté-Gómez, «Myth, Magic, and the Mainstream», ARTnews, Summer
«American Journeys: The Hispanic-American Experience», CD Rom, Primary Source Media.
Fox TV show, «El Espíritu de Arizona», guided tour of the exhibition at the Phoenix Art Museum 1995, Arizona.
Margarita Fernández Zavala, «De la Suite del Caribe, el mar y otros azules», catalogue, artists solo show «Azul», Galería Botello, Hato Rey Puerto Rico, September 27 to October 14 of 1995 [full text on artist's Dossier]
Shifra Goldman, «Modern Art of the Spanish-Speaking Caribbean», «Caribbean Visions: Contemporary Painting and Sculpture», collective catalogue exhibition, Center for Fine Arts, Miami, pgs. 84-85.
Marina Pérez de Mendiola, «La pluma y el pincel: leyendo sobre las artistas latinoamericanas», «Latin American Women Artists 1915-1995», collective catalogue exhibition, Milwaukee Art Museum, Wisconsin, pgs. 90-92.

 

1994

Shifra Goldman, «Mari Mater O’Neill», digital catalogue, artists solo show «Paisaje en fuego», IV Bienal Internacional de Pintura de Cuenca, Cuenca, Ecuador, 1994. Version 1.0 for Windows.
Margarita Fernández Zavala, «Paisajes en fuego», digital catalogue, artists solo show «Paisaje en fuego», IV Bienal Internacional de Pintura de Cuenca, Cuenca, Ecuador, 1994. Version 1.0 for Windows.
Efraín Barradas, «Del mapa como autorretrato», catalogue, artists solo show «Mapas», Museo de Arte Contemporáneo de Panamá, October 27 of 1994 [full text on artist's Dossier].

 

1993

«Caraïbes-Art and Literature», Revue Noire, Paris, #9 July/August, Vol.2.

 

1992

Federica Palomero,«III Bienal de Pintura», Art Nexus International, Colombia, Jan. #3.

 

1991

Jorge Dávila [curator], Carlos Reyes [jury member] and Monika Kuver[art historian], «La Bienal y su premiación», Forum, October 17, 1991,Cuenca, Ecuador. For audio go to Documents- [Selection of audios].
«500 Years of Change and Continuity», Paquita Vivó, editor, Institute for Puerto Rican Affairs, Washington D.C.
Efraín Barradas, «Imagen y palabras en el proceso cultural de Puerto Rico», Cupey Revista de la Universidad Metropolitana , San Juan, Vol.VIII.

 

1990

Lucy Lippard, «Mixed Blessings: New Art in a Multicultural America», Pantheon Books, NY.
María de Mater O'Neill, «Studio documentation», in the studio, Cayey, Puerto Rico. For video go to Documents- [Selection of videos].

 

1989

Enrique García Gutiérrez, «Carlos Collazo, Mari Mater O’Neill, Autorretratos», exhibition catalogue , Chase Manhattan Bank , Puerto Rico , April 27 to June 8 of 1989 [full text on artist's Dossier].

©2008 - María de Mater O'Neill